أحمد حتحوت
أحمد حتحوت تاريخ النشر: الأحد، 6 أكتوبر، 2024 | آخر تحديث:
مفيدة شيحة وسلمى أبو ضيف

وجهت الإعلامية مفيدة شيحة رسالة للفنانة سلمى أبو ضيف بعد أن أثارت الجدل بصورها في أسبوع الموضة بباريس التي كشفت فيها عن بطنها الحامل.

قالت مفيدة شيحة في برنامجها "الستات" على شاشة النهار: "يا سلمى يا بنوتة يا صغيرة، أنا بشوف ان انتي اخفقتي في اختيارك للصورة دي في مجتمعك العربي. المجتمع الغربي يحترم الصور اللي زي دي مقارنتة بريانا وبيونسيه، كلهم اتصوروا عراة لأنها ثقافتهم. احنا في مجتمعنا العربي".

تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا

وأضافت مفيدة: "انتي قمر ولبسك يجنن لكن المرأة الحامل لا تظهر بطنها. لما ببقى حامل بلبس فستان حلو، أبين حملي بشكل مختلف. لكن أظهر ببطني في التصوير؟ دي صورة تليق بالمجتمع الغربي ولا تليق بالمجتمع العربي. لازم تبقي عارفة طالما مسكتي العالم من النص، لازم تبقي عارفة ايه يليق بالمجتمع الغربي وايه يليق بالشرقي".

وأبدت مفيدة برأيها في اتخاذ سلمى لإجراء قانوني ضد المتنمرين: "أنا معترضة على مقاضاتك أي من الناس اللي تنمروا بيكي. دي وجهة نظري وليكي حق تاخديها وتاخديهاش. انتي فنانة كبيرة وشغلك الأساسي في الوطن العربي. لما قررتي تنزلي الصورة، ممكن تكوني مخدتيش بالك ان ممكن يكون في اختلاف ثقافات وشايفة انك زي الفنانين اللي برة. كان لازم تحطي في بالك ان في ناس هيقولولك ايه اللي انت عاملاه دة؟"

وأنهت مفيدة شيحة رسالتها: "الفكرة في ان انتي فنانة كبيرة وشخص ناضج وثقافتك برا وجوا فلازم تسيبيها. انت حطيتي كمان صورة أثارت الجدل لكتير من المعوقين ذهنيًا وثقافيًا ان هما يفهموا ان كونك فنانة في المكان دة فطبيعي تعملي صور زي كدة. لكل مقام مقال يا حبيبة قلبي. انت هنا في الوطن العربي فأحترمه. أنا مينفعش النهاردة أطلع عريانة وأبقى لابسة شفاف أو أعمل جلسة تصوير بشكل سريع الناس مش هتتقبل دة. ليه؟ احنا مجتمعنا كدة، أعمل ايه؟ أخترع مجتمع تاني؟ لازم تتقبلي ان في ناس هيعترضوا وناس لا".

كانت سلمى أبو ضيف قد علقت على التعليقات السلبية على صورتها بالحمل وقالت في بيان "إن السخرية من حجم بطني أمر مثير للاشمئزاز وعمل من أعمال التنمر، لقد شعرت بالخجل من جسدي طوال الوقت بسبب مدى نحافتي، والآن أواجه التنمر بسبب حجم بطني! وأتلقى رسائل تطلب مني التوقف عن إظهار بطني".

وأضافت: ""أعتقد أن حملي لا ينبغي أن يمنعني من العمل. ولا أعتقد أنني يجب أن أخفي حملي لأنه يؤذي بصرك! ببساطة لا تنظر إلى صورتي لأنني أحب حملي وسوف أتقبله حتى النهاية".

وتابعت: "لقد كنت دائمًا صامتة منذ أن بدأت مسيرتي المهنية حول كيفية تعامل الناس معي بقسوة، والشيء المضحك أنهم لا يصبحون أكثر لطفاً أو أجمل لكنهم يصبحون أكثر قسوة. وبقدر ما لديهم من الجرأة على التحدث عني بالسوء، لن أتسامح مع أي نوع من ذلك التحرش أو العنف في الكلام تجاهي أو تجاه عائلتي، وسيتم اتخاذ إجراءات قانونية".

اقرأ أيضا:

تسجيل صوتي- أول تعليق من جورج قرداحي على انتشار شائعة وفاته

كامل الباشا: اتسجنت سنتين واتمنعت من السفر لمدة 7 سنين

مايان السيد عن خسارتها للوزن: مكنش مقصود

مواعيد عرض مسلسل "مطعم الحبايب" لـ أحمد مالك وهدى المفتي

لا يفوتك: محمد هشام عبية: مين قال إن "صلة رحم" كان فيه مشهد خارج! .. هل شوه "رسالة الإمام" تاريخ مصر؟

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5