محمد أحمد
محمد أحمد تاريخ النشر: الخميس، 8 ديسمبر، 2022 | آخر تحديث: الخميس، 8 ديسمبر، 2022
إنجي علي


تحدثت الإعلامية إنجي علي، عن تصريحها السابق بأن المرأة كل المجتمع.

وأكدت إنجي علي، في تصريحات لبرنامج "أنا سعيد"، عبر قناة "القاهرة والناس"، أنها قالت هذا التصريح في سياق مُعين وليس الغرض منه إثارة الجدل، مشيرة إلى أنها ليست مع المساواة بين الرجل والمرأة، كما أنها ترى أن البحث والعمل على المساواة بين الرجل والمرأة هو أحد أسباب خلل المجتمع.

نرشح لك - تدافع وزحام وإغلاق كورنيش جدة.. إقبال جماهيري كبير على حفل ويجز في السعودية (فيديو)

وأضافت: "أنا ضد المساواة بين الراجل والست، وأنا النهاردة شايفة إن ده أحد الأسباب اللي عمل خلل في المجتمع، موضوع إن الست طول الوقت بتطلب المساواة، والستات النهاردة أخدوا حقهن تالت ومتلت على جميع المستويات، ده من وجهة نظري وده رأيي، الحياة كلها آدم وحواء من بدء الخليقة".

وتابعت: "لما قُلت تصريح إن المرأة كل المجتمع ده كان بصيغة مُعينة ومكنش بالمعنى ده، لأني مؤمنة جدًا إن الراجل مهم لأنه أبويا وأخويا وابني، والست كمان مهمة ولما كل واحد بيعرف دوره بالضبط ده بيكون مهم".

ونصحت إنجي علي المقبلين على الزواج، قائلة: "نصيحتي لناس كتيرة أوي وفي ناس هتكون ضدي، إننا كبرنا على أن الست بتتجوز وتخلف وتكون أسرة، ولكن أنا بشوف النهاردة إن موضوع الأطفال في الجواز لازم يكون مدروس صح".

واختتمت: "ممكن نتجوز ومنخلفش ده مش فرض، لأن الطفل ده هيبقى محتاج وقت وطاقة وفلوس وحاجات كتيرة جدًا، فمينفعش إن ربنا يديك رزق كبير زي طفل وأنت تهمله أو تديه لـ دادا أنا ضد ده تمامًا الأم أم، والأب أب ولازم يكون موجود".

اقرأ أيضا:

طرح بوستر مسرحية غادة عادل "فرصة سعيدة" استعدادًا لعرضها بموسم الرياض

خالد الغندور يُعلن انتهاء رحلته مع قناة الزمالك: شكرا لمرتضى منصور

ملكة الجمال الكرواتية إيفانا نول: فوجئت بالمشجعين العرب يلتقطون الصور معي بملابسي الجريئة

لحظة سقوط ثراء جبيل من ثاني بلكونة بمسلسل "آخر دور" (فيديو)

3 فئات للتذاكر.. تفاصيل حفل محمد منير في رأس السنة

لا يفوتك: شرطة_الموضة : أخطاء وقعت فيها النجمات، درة ويسرا ونيللي كريم في اختيار فستان حفل افتتاح مهرجان البحر_الأحمر السينمائي الدولي


حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ