FilFan
FilFan تاريخ النشر: الأربعاء، 29 ديسمبر، 2021 | آخر تحديث:
مصطفى شوقي ونانسي عجرم

أوضح المطرب مصطفى شوقي أنه قدم مجموعة من الألحان لكبار المطربين قبل التركيز على الغناء مؤخرا.

وخلال استضافته في برنامج "صاحبة السعادة" الذي تقدمه الفنانة والإعلامية إسعاد يونس عبر قناة dmc، قال مصطفى شوقي: "عندي مجموعة ألحان وأعمال كبيرة مع أستاذ حميد الشاعري، ولحنت لمصطفى قمر، ونانسي عجرم. لكن قصة الغنا غيرت مساري تماما، وابتديت أركز على الأغاني."

وأضاف أنه لحن لنانسي عجرم عام 2011 أغنية "وحشاني يا مصر"، وغنى جزءا منها تقول كلماته: "وحشاني يا مصر موت، في قعدة صبح ع الكورنيش، في كوباية شاي إنما إيه، في طيبة ناس ولقمة عيش، تجمع الفقير والبيه، علطول تلاقيك فاكرها، هتموت وتروح تيجيلها، تحضنها وتشتكيلها، وحشاني يا مصر موت."

وبالحديث عن سر نجاح أغنية "ملطشة القلوب"، قال المنتج نصر محروس: "الشاعر صابر كمال تفوق على نفسه بمفرداتها وغرابتها وفكرتها، والصورة الشعرية اللي كتبها، وبلال سرور لحنها بأسلوب السهل الممتنع. أول ما سمعتها عجبتني، وكنت عايز أديها لنجم كبير حبيبي."

وأضاف مصطفى شوقي عن غرابة كلمات الأغنية: "أنا مع أستاذ نصر مش خايف من حاجة، لإنه متحمل مسؤولية كل حاجة، وأنا وظيفتي في الشركة إني أغني، بياخد رأيي في بعض الأغاني ولو مش مرحب خلاص. لكن في أغاني بيبقى فيها حاجة هو منشن عليها."


اقرأ أيضا:

"لو بتكرهوني سيبوني أدخل النار"..مواقف استفزت إلهام شاهين في 2021

"صورته بالحلاقة الميري"..كيف حافظ هاني محروس على نجاح مصطفى حجاج أثناء تجنيده؟

مصطفى حجاج: ابتديت في الأفراح وهاني محروس هدية من ربنا

مدحت العدل لأدهم نابلسي: محدش يعرفك علشان الضجة دي ووجودك زي عدمه في الفن (فيديو)


حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/3c7eHNk

آب ستور| https://apple.co/3cc0hvm

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3wSqoRC